Wang 11 juta won ditanam dil sebuah ladang

SEOUL – Polis Korea Selatan (Korsel) menemukan wang sebanyak11 miliar won ditanam di sebuah ladang bawang putih.Wang temuan tersebut kini disita polis.

Sebuah rakaman video di televisyen menunjukan plastik-plastik berisi wang dengan jumlah yang banyak diangkut satu per satu dari ladang di barat daya Kota Gimje.

Dua bersaudara yang mendapatkan wang tersebut dari perjudian haram di internet meminta saudara ipar mereka yang bermarga Lee untuk menyembunyikan wang itu ketika polis cuba menangkap mereka.

Seperti dilapor dari AFP, Selasa (12/4/2011), salah satu dari dua bersaudara itu kini sudah ditahan, sementara satu saudaranya yang lain masih diburu polis.

Lee, 53 tahun, membeli ladang bawang putih dan menanam wang tersebut pada ketika senja atau fajar. Namun, Lee kemudian mengambil 400 juta won dan menghabiskannya tanpa memberitahukan kedua saudara yang ditolongnya.

Kerana salah satu dari dua saudaranya itu akan dibebaskan, Lee kemudian membuat tuduhan wang hilang yang dihabiskannya itu pada pekerja penggalian yang bekerja di ladang. Namun, pekerja penggalian melaporkan kes hilangnya wang tersebut pada polis. Polis pun akhirnya melakukan penggalian untuk mengambil harta karun terkubur itu.

Polisi hari ini akan mengeluarkan surat penangkapan atas Lee. Media masa mengatakan kes ini menekankan perlunya tindakan tegas terhadap meluasnya web perjudian haram di internet yang berpusat di lepas pantai.

Sumber :http://www.okezone.com/

eddieyustin@yahoo.com (EDDIE YUSTIN) 13 Apr, 2011


--
Source: http://www.borakkosong.com/2011/04/wang-11-juta-won-ditanam-dil-sebuah.html
~
Manage subscription | Powered by rssforward.com

Description: Wang 11 juta won ditanam dil sebuah ladang
Rating: 4.5
Reviewed by: Togok Emerald
On: 07.09
TOP